Voor altijd onbekend hoeveel meldingen BAS is kwijtgeraakt

Er zal nooit duidelijkheid komen hoeveel meldingen van vliegtuigoverlast het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol heeft kwijtgemaakt. Dit blijkt uit het rapport van het bureau dat werd ingehuurd om onderzoek te doen naar de verdwenen meldingen. In september kwam BAS opnieuw in opspraak toen bleek dat van één melder maar liefst 40 procent van de meldingen zoek waren. “Het exacte aantal ongeregistreerde meldingen is niet vast te stellen”, aldus het rapport van bureau De Processpecialisten. Doorgaans wordt voor het controleren van de boeken een geregistreerd accountant ingehuurd, maar dit bedrijf richt zich vooral op het optimaliseren van (bedrijfs-) processen. Het zou mogelijk gaan om ‘slechts’ 2.500 tot 3.000 zoekgeraakte meldingen, maar dat is slechts een schatting op basis van steekproeven. Het bureau durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken. Zo lek als een mandjeDe verdwenen meldingen worden volledig toegewezen aan het uit de lucht nemen van het oude registratiesysteem. Dat gebeurde nadat gebleken was dat het systeem zo lek was als een mandje en dat daardoor privégegevens van melders op straat konden komen te liggen. Of dat ook is gebeurd, is niet duidelijk. BAS ‘denkt’ van niet. Er zijn flink wat gaten ontdekt in het tijdelijke proces bij BAS. Zo had iedere medewerker zijn eigen Excel-bestandje waarin een maand lang meldingen werden opgeslagen. Na die maand werden de meldingen samengevoegd, gecontroleerd en doorgestuurd naar een extern bedrijf, Casper Aero. Dat bedrijf levert de software van zowel het oude als het nieuwe registratiesysteem. Welke lijsten wel en niet werden doorgestuurd is niet vastgelegd en kan daarom niet meer worden gecontroleerd. Rustige dagenDaarnaast zijn naar schatting 1500 meldingen helemaal niet doorgekomen bij BAS omdat een webformulier de resultaten via de mail naar de medewerkers stuurde. Die mail bleek gedurende enkele dagen niet te zijn aangekomen. Hoewel het op die dagen extreem rustig moet zijn geweest, werd het uitblijven van mailverkeer pas vier dagen later ontdekt. Behalve de zoekgeraakte meldingen bleek vorig jaar ook dat meldingen die binnenkwamen via de Rotterdamse milieudienst, in het geheel niet worden vastgelegd door BAS. Volgens opgave van deze DCMR gaat het daarbij om nog eens 16.000 meldingen. Het is voor de zwaar gehinderde omwonenden van Schiphol onverteerbaar dat er zo lichtzinnig wordt omgegaan met de meldingen. BAS is een joint-venture van Schiphol en de luchtverkeersleiding. Daar geldt natuurlijk: hoe minder meldingen, des te beter.
19 februari 2022, 12:22