Bewoners bewonderen elektrisch vliegtuig bij NLR

De afspraak stond al maanden in de planning, maar vrijdag jongstleden kwam het er dan eindelijk van. Een bewonersdelegatie van BTV Rotterdam mocht het eerste elektrische vliegtuigje in ons land komen bewonderen, op vliegveld Zestienhoven. Het toestel is een zogenaamde Pipistrel uit Slovenië die één piloot en één passagier (mits niet te zwaar) kan vervoeren over een afstand van zo n 60 kilometer. In de sector heet dit toestelletje de voorbode te zijn van een hele generatie nieuwe, elektrische toestellen waarmee klimaatneutraal luchttransport mogelijk zou moeten worden. De kennismaking met de Pipistrel was al meerdere malen uitgesteld door eigenaar Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR. Luchtvaartliefhebbers, Eindhovense professoren en politici ter rechterzijde van het spectrum genoten de voorrang boven de omwonenden die dagelijks worden geteisterd door de vliegherrie van het luchtverkeer op en rond Zestienhoven. Anderhalf uur had NLR uitgetrokken voor de kennismaking met de buren. Het werd tweeënhalf uur. Vliegen ging niet, want later op de dag moest Europarlementariër Caroline Nagtegaal nog worden rondgevlogen. En het bijladen na zo’n vlucht vergt teveel tijd. InnovatiesHet uitblijven van een demovluchtje bood de tijd om eens lekker door te praten over de elektrische luchtvaart. Bij NLR werken immers dé deskundigen in Nederland als het gaat om innovaties in de luchtvaart. Al snel blijkt dat NLR voor liefst 75 procent van zijn inkomsten afhankelijk is van commerciële opdrachten. Dat zijn bedrijven die iets onderzocht willen hebben door de ingenieurs en doctors van NLR. Het is fijn dat er zoveel geld uit het bedrijfsleven komt, maar het beperkt het laboratorium wel in de gewenste onafhankelijkheid van onderzoek. Bedrijven betalen immers om resultaten te zien, zodat er nauwelijks ruimte is voor fundamenteel onderzoek naar echt nieuwe technologieën. Bovendien, zo erkenden de aanwezige bollebozen, gaan die commerciële opdrachtgevers nogal eens aan de haal met de onderzoeksresultaten. Zo’n bedrijf misbruikt de onderzoeksverslagen van NLR dan om er mooie sier mee te maken in de publiciteit. De mogelijkheden worden uitvergroot en overdreven, de onmogelijkheden verzwegen. De onderzoekers zien dat meer dan eens met pijn in de buik gebeuren. Nooit meer dan 20 passagiersEen van die discussies gaat over elektrisch vliegen. NLR gelooft dat dit fenomeen beperkt zal blijven tot toestellen met maximaal 19 inzittenden. Grotere vliegtuigen op elektriciteit achten ze uitgesloten. Dat staat in schril contrast met wat de directie van Zestienhoven beweert. Die managers beweren dat e-vliegtuigen straks een bereik van 1000 kilometer krijgem met tientallen of zelfs honderden passagiers. En vertellen dat hun visie wordt ondersteund door NLR. De wetenschappers zijn daar niet blij mee, het klopt gewoon niet. De Schiphol Groep zet de bevindingen van NLR naar de eigen hand en misbruikt de cijfers die de wetenschap oplevert. NLR zit met die misinterpretaties in de maag, maar BTV merkt minzaam op dat het niet de eerste keer is dat luchtvaartminnaars goochelen met cijfers. Versnipperde brancheWat opvalt tijdens de gesprekken met NLR-deskundigen is dat de luchtvaartsector volledig is versnipperd. Ieder instituut, ieder bedrijf en iedere belanghebbende heeft een eigen deelgebied. Niemand heeft een totaaloverzicht en niemand voelt zich verantwoordelijk voor de omgeving van vliegvelden. In het geval van de wetenschappers van NLR betekent dit dat zij een kei zijn in het onderzoek naar luchtvaarttechnologie, maar dat zij geen enkele grip hebben op wat er uiteindelijk gebeurt met de resultaten van hun werk. En daar maakt de Schiphol Groep gretig gebruik van. Dat bedrijf gaat aan de haal met onderzoeksresultaten en werpt zich op om een en ander wel even te framen richting het grote publiek en de politiek. Terwijl Schiphol geen enkel vliegtuig in bezit heeft, geen invloed en verantwoordelijkheid heeft op het gebied van de luchtvaarttechnologie en de verantwoordelijkheid uiteindelijk afschuift als de grond te warm onder de voeten wordt. Busje erachteraanHet elektrische vliegtuigje dat op Zestienhoven aan BTV werd gepresenteerd is werkelijk piepklein. Zelfs de oplader kan niet mee met een vlucht en wordt daarom met een busje nagereden. Het toestelletje weegt in totaal 400 kilogram, waarvan 150 kilogram batterij. Maar eerlijk is eerlijk. Hoewel de NLR-ers af en toe met meel in de mond (moeten) spreken, lopen ze niet weg voor een pittige discussie. Dat verdient lof, temeer omdat ze vrijwel volledig afhankelijk zijn van commerciële opdrachtgevers en de luchtvaartminnende overheid. Wat BTV zorgen baart, is dat NLR pertinente onwaarheden over de toekomst van elektrisch vliegen niet tegenspreekt en daardoor medeverantwoordelijk is voor een verkeerde beeldvorming bij publiek en politiek. Dat zal vroeg of laat de reputatie van NLR schaden.
13 februari 2022, 10:03