Staatsagent onderzoekt einde hubmodel KLM

Onder leiding van staatsagent dr Jeroen Kremers is een onafhankelijk onderzoek gestart naar aanpassing van het verdienmodel van KLM. De staatsagent – aangesteld om te controleren of KLM zich aan de afspraken houdt van de staatssteun – wil weten of het huidige hubmodel wel zo belangrijk is voor de Nederlandse samenleving. Dit blijkt uit het tweede verslag dat Kremers opstelde sinds hij door minister Wopke Hoekstra (toen nog op Financiën) werd aangewezen. Hij uit in dit verslag ook zware kritiek op het faciliteren door KLM van belastingontwijking door piloten en cabinepersoneel. KLM is aan de afspraken gehouden zolang de lening van 1 miljard euro nog niet is terugbetaald aan de staat en zolang de garanties noodzakelijkk blijven ter hoogte van 90 procent op de 2,4 miljard euro die bij banken zijn geleend tegen een zeer lage rente van 1,35 procent boven het libor-tarief (nihil). Vakbond voor het karretjeAan beide voorwaarden is niet voldaan, maar toch lijkt KLM alweer volop aan te sturen op versoepeling van de afspraken, zo meldt de staatsagent. Het schroomt daarbij niet om een vakbond als De Unie voor het karretje te spannen. Gezamenlijk pleiten ze voor minder bemoeienis van de overheid met het personeelsbeleid en de hogere salarissen. De opstelling van De Unie staat vrijwel haaks op die van collegabond FNV. Waar De Unie meegaat met de wensen van de KLM-directie om zo snel mogelijk met ‘business as usual’ de race naar de bodem op te vatten met veel vliegen en lage ticketprijzen, pleit FNV juist voor gezondere werkomstandigheden en betere arbeidsvoorwaarden voor de slechtst betaalde medewerkers. KLM stelt dat het door de rem op de arbeidsvoorwaarden moeilijk in staat is belangrijke vacatures in te vullen. Talenten kiezen door het gebrek aan perspectief liever voor een andere werkgever, zo luidt het bezwaar. Kremers, een zwaargewicht die eerder onder meer directeur was bij het Internationaal Monetair Fonds en een topfunctie bekleedde bij de Royal Bank of Scotland, gelooft de directie niet op de blauwe ogen en heeft nu gevraagd de knelpunten in de werving precies in kaart te brengen en aan te tonen dat er salarisverschillen bestaan met andere werkgevers. Extra bezuinigingen nodigOm te voorkomen dat KLM binnenkort weer voor de deur staat bij het ministerie van Financiën voor aanvullende steun, dringt Kremers aan op extra bezuinigingen ter hoogte van 400 miljoen euro vanaf 2024. KLM wil dat niet, maar gaf op 29 november jongstleden toch toe aan de eisen van het rijk, zo blijkt uit het verslag. Evenmin lijkt het vliegbedrijf serieuze plannen te willen maken om de belasting op klimaat en leefomgeving vanaf 2025 terug te brengen. De staatsagent wil niet dat KLM na het eventueel terugbetalen van de leningen vervalt in het oude riedeltje van steeds meer vliegen met steeds meer overlast en vervuiling. Kremers zal hierin ongetwijfeld bijval krijgen van de nieuwe minister van Financiën Sigrid Kaag. Zij is een fervent voorvechtster van de vergroening van de samenleving en zal niet graag aanvullende steun verzorgen voor een bedrijf dat een dermate grote en negatieve impact heeft op milieu, klimaat en leefomgeving. Het is dan ook maar zeer de vraag of KLM’s wens om de 1 miljard euro staatslening geschonken te krijgen als ‘eigen vermogen’ door Kaag zal worden gehonoreerd. Gezien de ambitieuze klimaatdoelstellingen van Rutte IV is een dergelijke stap niet voor de hand liggend en moeilijk te verkopen aan de Tweede Kamer en de burgers. Zometeen om 14 uur vergadert de Tweede Kamer over het tweede verslag van staatsagent Jeroen Kremers. Dit debat is live te volgen.
26 januari 2022, 13:28