‘Schiphol belooft van alles over andermans taken: hoe dan gaan ze veranderen?’

Keer op keer komt Schiphol met beloftes en opmerkingen over het vliegverkeer, maar het meeste kan het bedrijf niet waarmaken. Alfred Blokhuizen rafelt uiteen waar de luchthaven de fout in gaat. In het interview met ceo Dick Benschop van Schiphol in Het Parool van zaterdag 15 januari trok hij weer de oude en vertrouwde trukendoos open. Hij doet zijn bedrijf veel groter voorkomen dan het is. Dat gebeurt keer op keer. Het is echt tijd terug te gaan naar de essentie van het vliegveld Schiphol, waarvan hij de baas is. Schiphol is eigenlijk niet veel meer dan een stationscomplex en een indrukwekkend vastgoedbedrijf. Toch doet Benschop het voorkomen alsof hij gaat over veel meer dan dat. Zo sprak hij over bestemmingen, slots, alternatieve energiebronnen en vliegtuigtypes. Hij doet voorkomen alsof hij daar een vinger in de pap heeft, maar dat is niet zo. De meeste onderwerpen waarover hij spreekt liggen buiten de directe verantwoordelijkheid van zijn bedrijf. Benschop gaat er niet overPassagiers, bijvoorbeeld, zijn geen klant van Schiphol. Ze boeken bij touroperators en worden zo doorverwezen naar vliegmaatschappijen, niet naar Schiphol. Evenmin heeft Schiphol vliegtuigen, hun klanten zijn de vliegmaatschappijen die Schiphol faciliteert. Daarbij gaat Schiphol niet over de vliegroutes, want die zijn van LVNL, de luchtverkeersleiding. Schiphol bouwt geen vliegtuigen en heeft geen petrochemische industrie, dus produceert het geen bio- of synthetische kerosine. Ook is de luchthaven geen onderzoeksinstituut – dat is een taak van wetenschappers en universiteiten. Schiphol is wel een bedrijf en moet net als elk ander bedrijf milieu- en gezondheidsschade voorkomen. De kosten daarvoor moet Schiphol halen uit de tarifering. DreigenDreigen dat je je groene doel niet kunt halen als er minder gevlogen wordt is slecht beleid. Wordt er minder gevlogen en blijven de kosten gelijk, dan moet hij de tarieven verhogen. Het is van belang dat we dat allemaal beseffen en ook dat we steeds de vraag stellen: Hoe dan? Hoe gaat Schiphol bio- en synthetische kerosine brouwen? Hoe gaat het bedrijf de vliegmaatschappijen verplichten alternatieve brandstoffen bij te mengen? Hoe gaat Schiphol de vliegroutes aanpassen? Zo kun je bij alle punten ‘hoe dan’ vragen. BeloningTot slot wil de heer Benschop worden beloond voor zaken waarop hij geen invloed heeft. Zo stelt hij dat vliegtuigen minder lawaai maken en minder vies zijn en dat hij daarvoor beloond wil worden. Als dat al waar zou zijn, ligt die verdienste niet bij de luchthaven, maar bij de carriers. Waarom dan Schiphol belonen? Intussen blijft de omgeving heel veel last ondervinden van enorme herrie, luchtvervuiling en valse beloften, terwijl Schiphol beloftes nooit kan waarmaken, omdat het vliegveld er niet over gaat. Auteur Alfred Blokhuizen, is voorzitter van de stichting SchipholWatch. Deze column verscheen eerder in Het Parool.
22 januari 2022, 20:06