Halflege toestellen de norm op Schiphol

Er wordt van en naar Schiphol veel meer gevlogen dan waar de markt om vraagt. Het gevolg: halflege toestellen en een ruime verdubbeling van de CO2-uitstoot per passagier. Plus 520 euro steun per ticket. Dit blijkt uit jaarcijfers die Schiphol gisteren publiceerde. In de 267.000 vluchten zaten in totaal 25,5 miljoen reizigers. Dat zijn er nog geen honderd per vliegtuig. In een gemiddelde Boeing 737-800 passen maximaal 189 passagiers, in een grotere 787 zelfs tot 300 mensen. Beide typen vliegtuigen doen de luchthaven veelvuldig aan. Omdat het brandstofverbruik van een vliegtuig nu over slechts de helft van het mogelijke aantal passagiers wordt uitgesmeerd, levert dit een ruime verdubbeling op van de uitstoot per passagier. Daarmee wordt vliegen nog eens dubbel zo vervuilend als het normaalgesproken al is. Waar een vliegreis gemiddeld tien keer zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt als een vergelijkbare treinreis, is dat door de magere bezettingsgraad van vliegtuigen nu twintig keer (!) zoveel. Veel meer overlast dan nodigBewoners in de omgeving van Schiphol ondervinden door de overkill aan halflege vluchten veel meer overlast dan nodig is. Als alleen zou worden gevlogen met redelijk gevulde toestellen, kan het aantal vluchten zomaar met een factor twee afnemen, tot 135.000 vluchten. Het rondvliegen met slecht gevulde toestellen wordt mede mogelijk gemaakt door de belastingbetaler die de verliesgevende vluchten met miljarden euro’s sponsort. De vliegbedrijven blijven vliegen omdat zij anders ‘slots’ kwijtraken, rechten om van een vliegveld gebruik te kunnen maken. Ook is er sprake van langlopende brandstofcontracten die de bedrijven verplicht een minimale hoeveelheid kerosine af te nemen bij de grote oliemaatschappijen. Het gaat daarbij om zoveel brandstof dat deze niet is op te slaan omdat daarvoor de capaciteit ontbreekt. In het eerste coronajaar 2020 bleef het totaal aantal vluchten steken op 227.000, de 267.000 vluchten in 2021 betekenen dus een licht herstel voor Schiphol. 26.000 euro steun per vluchtCirca de helft van het aantal vluchten van en naar Schiphol wordt uitgevoerd door KLM. Sinds de start van de pandemie in 2020 gaat het dan om ruwweg 250.000 vluchten. In dezelfde periode ontving het bedrijf 6,5 miljard euro aan onder meer leningen, garantstellingen, loonsteun en belastinguitstel. Omgerekend is dat een subsidie van gemiddeld 26.000 euro per uitgevoerde vlucht. Met minder dan 100 passagiers gemiddeld per vlucht betaalt de fiscus namens alle Nederlanders gemiddeld meer dan 260 euro per ticket mee aan het reisgedrag van mensen die nog wel vliegen middenin de coronacrisis. Dit bedrag is een gemiddelde en geldt voor een enkele (!) reis, immers is de subsidie berekend per ‘vliegbeweging’. Voor ieder retourticket naar Barcelona, deze maand volop te boeken bij KLM voor zo’n 180 euro, wordt zo 520 euro uit de staatskas bijgestort.
05 januari 2022, 13:58