Schiphol heeft geen geld voor vergroening, beroep op klimaatfonds

Schiphol maakt graag goede sier met zijn inspanningen om de luchthaven emissievrij te maken. In 2030 moet het zover zijn, waarvoor niets dan lof. Dat gaat dan om het vliegveld zelf, niet om de vliegtuigen. Maar het geld is er niet om te elektrificeren, dus wordt een beroep gedaan op het klimaatfonds. De bijdrage die het vliegveld met elektrische karretjes levert aan de reductie van de CO2-uitstoot van de hele luchtvaart is marginaal, temeer daar de directie vast van plan is Schiphol te laten doorgroeien. De luchtvaartnota sluit een groei tot 800.000 vluchten in 2050 niet uit. In dat jaar zal Schiphol zelf waarschijnlijk geen CO2 meer uitstoten, maar is de uitstoot van het gefaciliteerde vliegverkeer gegroeid van de huidige 12 megaton naar ten minste 20 megaton dankzij die extra vluchten. Schiphol en de vliegtuigen die daar vandaan vertrekken zijn nu al de grootste bron van CO2-uitstoot in ons land. Met 12 megaton steekt het vliegveld ruim uit boven grote vervuilers als Tata (10,4 megaton), Shell (7 megaton) en Chemelot (4,6 megaton). Deze cijfers dateren van vóór de coronacrisis toen Schiphol nog op ‘normale sterkte’ opereerde. WOB-verzoek NieuwsuurDe geringe bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot blijkt uit documenten die door demissionair staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Zegerius werden vrijgegeven naar aanleiding van een verzoek in het kader van de Wet openbaarheid bestuur (WOB). Journalisten van Nieuwsuur wilden weten waar het geld voor de klimaatregelen heen zou gaan. Op pagina 38 van de in totaal meer dan 500 pagina’s aan overheidsinformatie staat te lezen dat de circa 2500 voertuigen op Schiphol vervangen moeten worden door elektrische exemplaren. Nu rijden de meeste auto’s en karretjes daar nog op diesel. Vervanging van de voertuigen levert volgens het document een besparing van 15.000 ton CO2-uitstoot op. Afgezet tegen de 12 megaton die wordt uitgestoten na verbranding van de op Nederlandse vliegvelden verkochte kerosine is dat een magere 0,1 procent van de totale vervuiling. Geld uit klimaatfonds naar SchipholDe geschatte kosten van de overgang zijn 20 miljoen euro, zo vermeldt het document. Dat geld heeft ‘de motor van onze economie’ niet. De ‘succesvolle’ hub kan het bedrag niet bijeen sprokkelen en heeft daarom de regering gevraagd mee te helpen. Economische Zaken overweegt de investering voor te financieren in het kader van ‘klimaatmaatregelen’. Hoewel de elektrische karretjes zorgen voor een marginaal kleinere uitstoot, faciliteren zij tegelijkertijd de enorme emissies van het vliegverkeer. De klimaatsubsidie wordt zo ingezet om nog meer klimaatschade te veroorzaken.
29 december 2021, 20:10