Vrijstaat Schiphol

Waarom mag er niet worden gesproken over de relatie tussen de huidige covid-ellende en Schiphol? Wie houdt het deksel op die beerput? Ik weiger daaraan mee te doen. Wie naar Schiphol gaat, mag alle corona-regels aan de laars lappen. Op Schiphol ben je volledig vrij. Of moet ik zeggen vogelvrij? Winkels open, restaurants open en in de elk moment vertrekkende vliegtuigen kun je met meer dan driehonderd passagiers tegelijk instappen om op minder dan dertig centimeter van elkaar te gaan zitten voor een gezellige vlucht, desgewenst naar hoogrisicolanden. Zelfs Frans Weisglas uitte zich op Twitter in niet mis te verstane woorden. “Krijgt u ook zo vreselijk genoeg van Schiphol”, vroeg de voormalig voorzitter van de Tweede Kamer zich af. Koop gewoon voor een paar tientjes een ticket naar Londen en dan “lekker zuipen en shoppen op Schiphol”, suggereerde GeenStijl als uitweg voor de thuisblijvers. Wie begrijpt het nog? Blijf zoveel mogelijk thuis, ontvang niet meer dan twee bezoekers, blijf op afstand van opa en oma. Maar natuurlijk mag u wel op reis! Regie ontbreektHet is te dol voor woorden dat het kabinet zo onbegrijpelijk met de eigen regels omspringt. In alles ontbreekt de regie. Schiphol is en blijft een vrijstaat. Zonder enige begrijpelijke uitleg. De lobbyclub van de reisbedrijven ANVR pleit met wisselend succes sinds de start van de pandemie om verlichting van de reisbeperkingen. Als vakantiegangers zich op de gekozen (zon-) bestemmingen maar aan de lokale regels houden. Die regels gelden niet in eigen land, want hier luidt het devies: blijf thuis en samenkomsten van meer dan vier personen thuis en zelfs buiten zijn uit den boze. Maar de overtredingen beginnen al op Schiphol! Trouwens niet alleen Schiphol is de poort naar de vrijheid. Ook een autoritje brengt gezellige restaurants en een dagje feestelijk shoppen binnen bereik. In het Duitse en Belgische grensgebied is het welhaast nog gezelliger dan ‘vroeger’ op de bekende plaatsen in eigen land. Hé, jij ook hier? Chaos troefIn eigen land duurt de chaos voort in de meerkoppige organisatie die het virus wordt geacht te bestrijden. Wie heeft er eigenlijk de regie? Is het Hugo de Jonge met meer aandacht voor zonnebank en bloemschoenen? Zijn het de telkens andere virologen die ’s avonds in de talkshows verschijnen? Of is het wellicht kamerlid Jan Paternotte (D66) die na een kortstondige carrière als luchtvaartwoordvoerder nu driftig probeert zich als bemoeial in de zorg te profileren? Wie het weet mag het zeggen. Intussen is het testen nog steeds niet op orde, bestaan in tegenstelling tot de officiële berichten ontmoedigend lange wachtrijen voor het vaccineren en stranden pogingen om afspraken te maken voor het zo snel mogelijk boosteren via internet en telefoon. En dus pakken we ook daarvoor auto of vliegtuig om in het buitenland de beschermende prikken moeiteloos te halen, maar tegelijk nieuwe risico’s van besmetting voor derden te importeren. Komt bij deze chaos dat bijvoorbeeld Mark Rutte, Hugo de Jonge en ook Jaap van Dissel vertrouwen en draagvlak al lang zijn verloren. Hoe vaak hadden zij het al niet mis? Hoe vaak was bij aangekondigde maatregelen de logica ver te zoeken? Hoe serieus namen deze hoofdrolspelers zichzelf eigenlijk nog? Volle toestellenHet Dagblad van het Noorden meldde na het ingaan van de zware lockdown misschien wel het beste voorbeeld van ontbrekend vertrouwen in de ernst van de nieuw ontdekte variant omikron. Een oma uit Emmen kocht een vliegticket voor haar vijfjarige kleindochter Sereyah om met het vliegtuig vanuit Eelde de Kerstman in Zweden op te halen. En ze was niet de enige. Het Transavia-toestel zat vol met kinderen en ouders. De ingestudeerde persconferenties met een journaille dat de cruciale vragen merendeels niet stelt, worden daardoor steeds minder serieus genomen. Wat bijvoorbeeld opviel bij de laatste persconferentie met ruim 6 miljoen tv-kijkers, was dat woorden als luchtvaart en Schiphol niet eens vielen. Op het woord reizen na van een oplettende journalist. Mag reizen wel, luidde de vraag. “Ja, reizen mag”, antwoordde demissionair premier Rutte, zonder verdere uitleg te geven. Het zal je premier maar zijn! Hoogste tijd dat luchtvaartmaatschappijen en reisbedrijven het goede voorbeeld gaan geven en hun verantwoordelijkheid nemen.
20 december 2021, 14:57