Burgemeester Zaanstad trekt steun in voor groter Schiphol

Eind oktober meldden we dat de gemeente Zaanstad een omstreden manifest had ondertekend van werkgeversclub VNO-NCW voor groei van Schiphol. Gisteren werd via het lokale nieuwsplatform De Orkaan duidelijk dat de burgemeester zijn steun heeft ingetrokken voor de omstreden paragraaf. Het VNO-manifest is een hoogstandje van wollig en verdekt taalgebruik. Diep verstopt tussen de mooie vergezichten staat de paragraaf waarin de formateurs wordt opgeroepen om ‘ontwikkelruimte’ voor Schiphol te creëren. Ook wordt gevraagd Lelystad snel te openen. Het was opmerkelijk dat Zaanstad het stuk had ondertekend, omdat de gemeenteraad zich duidelijk had uitgesproken tegen verdere groei van het vliegveld. Schiphol zorgt met name via de Polder- en Zwanenburgbanen voor enorm veel overlast in de gemeente. De website vliegherrie.nl geeft een goed beeld van de Schiphol-terreur in de gemeente. Op het moment van schrijven zijn 13.650 van de in totaal 57.000 meldingen afkomstig uit Zaanstad. Dat is bijna een kwart van alle overlastmeldingen. Géén groei SchipholBurgemeester drs Jan Hamming schrijft nu aan VNO-NCW: “We ondersteunen het manifest op het gebied van een nationale en integrale aanpak voor het versterken van de leefbaarheid in kwetsbare wijken en het terugdringen van kansenongelijkheid. Maar dat betekent niet dat wij het op alle punten eens zijn met de standpunten van VNO-NCW en MKB-Nederland”. “Met name op het punt van de ontwikkeling van Schiphol willen we met nadruk ons standpunt voor het voetlicht brengen. Zaanstad heeft het standpunt dat Schiphol in ieder geval tot 2023 niet mag groeien en dat de hinder van Schiphol moet afnemen, onder meer door het afschaffen van nachtvluchten.” Hamming, en met hem de gemeenteraad, is van mening dat het beschermen van de volksgezondheid en de leefkwaliteit een veel prominenter rol moet krijgen in de discussie over Schiphol. Ook discussie in gemeenteraad AmterdamOm precies dezelfde reden vond gisteren ook in de gemeenteraad van Amsterdam een felle discussie plaats. Burgemeester Femke Halsema heeft het VNO-manifest ook getekend en daar is de raad het niet mee eens. “Het heeft geen zin om trots te wijzen op het verbieden van fossiele reclame in de stad als we tegelijkertijd als aandeelhouder Schiphol geen strobreed in de weg leggen”, aldus Johnas van Lammeren (PvdD) in de raadsvergadering. Burgemeester Halsema was gisteren niet aanwezig tijdens de vergadering, maar wordt binnenkort verzocht haar steun voor het manifest ook in te trekken. Eerder pleitte GroenLinks-raadslid Imane Nadif ervoor een rechtszaak te starten tegen verdere groei van het vliegveld. Dat werd toen afgeketst door de inmiddels opgestapte wethouder Udo Kock van D66. D66 niet zo groen als het wil lijkenD66 is in de hoofdstad niet zo groen als het landelijk wil lijken. Op Twitter noemde raadslid Bart ‘L.’ Vink gisteravond het vliegveld “van groot belang voor de leefbaarheid” van Amsterdam. Dat kwam hem op veel geschamper te staan. Desgevraagd meende hij te moeten stellen dat Amsterdam niets te maken heeft met het luchtvaartbeleid en dat de gemeente daarom geen invloed kan uitoefenen op de ontwikkeling van het vliegveld. Vink heeft gelijk voor wat betreft de vaststelling van het beleid, maar gaat voorbij aan het feit dat Schiphol moet opereren binnen de kaders van dat beleid. Het hoeft er niet voor te kiezen om alles maar vol te vliegen wat wettelijk toegestaan wordt. Juist daar kan grootaandeelhouder Amsterdam wel degelijk een rol in spelen. Het raadslid, in het dagelijks leven programma-manager bij het Ministerie van Infrastructuur (I&W) – ook wel het ministerie van list & bedrog genoemd, beargumenteerde zijn stelling verder niet, maar hield stug vast aan zijn onvolledig geïnformeerde standpunt. Vervolgens betichtte de gekozen volksvertegenwoordiger SchipholWatch zonder enige onderbouwing van het verspreiden van nepnieuws en desinformatie. Oordeel zelf (draadje).
03 december 2021, 12:27