Kleine groep zakenreizigers zet hele Randstad in de herrie

In 2019 maakten 900.000 Nederlanders in totaal 3,7 miljoen zakelijke vliegreizen, ofwel gemiddeld zo’n vier per persoon, zo meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) in een nieuw rapport. Voor deze kleine groep houden Schiphol en KLM een megahub overeind die zo’n anderhalf miljoen mensen ernstige overlast en vervuiling geeft. Niet-zakelijke reizigers hebben niets aan de hubfunctie van Schiphol. Bij voldoende belangstelling voor een vakantiebestemming vliegen bedrijven als Transavia of Ryanair rechtstreeks naar de zon. KLM en Schiphol kunnen met dat beperkte aantal Nederlanders hun bedrijfsmodel niet overeind houden, dus werken ze actief aan het lokken van buitenlandse reizigers om tegen lage kosten een overstap te maken op Schiphol. Meer overstappers dan NederlandersDat leidt ertoe dat bovenop de 3,7 miljoen zakelijke vliegreizigers ook nog eens 4,6 miljoen buitenlanders hun zakenreis via een overstap op Schiphol laten lopen. Er zijn dus veel meer buitenlandse overstappers dan Nederlanders die profiteren van de Schiphol-hub en daarbij voor meer dan een miljoen Nederlandse burgers ernstige overlast veroorzaken. Anders gezegd: zonder de buitenlandse zakelijke reiziger kan het netwerk van bestemmingen fors worden ingekrompen en de overlast, vervuiling en klimaatbelasting in dezelfde mate worden teruggedrongen. De zakenreiziger wordt trouwens flink uitgemolken door de luchtvaart. Volgens KiM betaalt deze zo’n drie keer zoveel als de pleziervlieger. Er is voor die zakenreiziger dus flink wat eer te behalen aan het slimmer boeken van zijn of haar tripje. Vliegen leidt tot meer vliegenHet kennisinstituut signaleert dat vliegen leidt tot meer vliegen. De reiziger raakt er gewend aan waardoor de natuurlijke weerstand tegen het vliegen afneemt, mensen doen meer buitenlandse contacten op die vervolgens weer moeten worden bezocht en de opgebouwde vliegpunten dienen natuurlijk af en toe te worden verzilverd. Liefst 95 procent van de Nederlandse bevolking boekt in een gegeven jaar geen enkele zakelijke vliegreis. Alle zakenreizen per vliegtuig worden dus uitgevoerd door slechts 5 procent van de mensen. Een kleine groep van 0,6 procent van alle Nederlanders maakt 15 procent van alle vliegreizen. Vliegen is daarmee een typische bezigheid van een kleine elite die in zijn eentje goed is voor een enorme emissie van klimaatschadelijke en giftige stoffen over ons land. Statuszoekers versus maatschappelijke betrokkenheidDe onderzoekers signaleren een opvallend verschil tussen mensen die wel zakelijk vliegen en die dat niet doen. Niet-vliegers zijn over het algemeen maatschappelijk betrokken, solidair en bezorgd over het milieu. Bij wel-vliegers komt dit profiel weinig voor: de zakenreiziger is statusgevoelig, intensief met de eigen carrière bezig en heeft vooral materiële wensen. De typische zakenreiziger is man, tussen de 30 en 50 jaar oud, heeft een goede opleiding genoten en verdient meer dan de gemiddelde Nederlander. Hij is single of onderdeel van een koppel zonder kinderen, woont middenin de stad en in een straal van 50 kilometer rond Schiphol. Het KiM constateert dat het zakelijk vliegverkeer vanwege corona sterk is afgenomen, maar durft niet te zeggen of het vlieggedrag zich zal herstellen en of het groeitempo van vóór 2020 zal terugkeren. Televergaderen, angst voor het virus en overwegingen op het gebied van milieu en klimaat kunnen de groei dempen. De onderzoekers verwachten in ieder geval niet dat zakelijke reizigers massaal zullen overstappen op de trein. Zij kiezen dan liever voor de auto.
23 november 2021, 15:04