427618

Datum en tijdstip start overlast 
maandag 15 juli 2024 - 17:21
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2211
Woonplaats 
Noordwijkerhout
Omschrijving melding 
Zie onderstaand de reactie van BAS op een vraag/melding van mij. Alleen al de woorden: dat u overlast heeft ervaren .... Ik heb constante overlast, de hele dag door. dwars over ons huis. De herrie is om gek van te worden ..... de antwoorden van BAS zijn om te huilen en frustrerend. Hoezo handhaven (zie bericht BAS hieronder).? Er wordt niets gemeten in Noordwijkerhout. Meten is weten. Op een eerdere vraag om de geluidsoverlast te meten, werd door BAS aangegeven dat Schiphol geen meetinstrumenten meer plaatst in 2024. Reactie BAS hieronder/achter: Het is vervelend om te horen dat u overlast heeft ervaren van het vliegverkeer op Schiphol Naar aanleiding van uw vraag op 10 juli mail ik u het onderstaande; De rijksoverheid (het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is het bevoegd gezag voor de luchthaven Schiphol. Zij bepaalt de regels waaraan de luchtvaart en de luchthaven zich moeten houden. Deze regelgeving is vastgelegd in de Wet luchtvaart, die is bekrachtigd door het parlement. De Wet luchtvaart bevat onder andere •regels voor Nederlandse luchtvaartuigen; •regels voor het luchtverkeer boven Nederland en een deel van de Noordzee; •de aanwijzing van vliegvelden, met voor elk vliegveld onder meer de geldende geluidszones en grenswaarden voor geluidoverlast; •de luchtverkeersbeveiliging en luchtverkeersdienstverlening (LVNL). De overheid streeft naar een balans tussen het economische belang van Schiphol voor Nederland en het beschermen van de omgeving van de luchthaven. De geluidoverlast en veiligheidsrisico’s voor omwonenden moeten aanvaardbaar blijven en de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt. Kern van de Schipholwet (onderdeel van de Wet luchtvaart) is dat Schiphol naar eigen inzicht mag groeien en zich mag ontwikkelen, mits dit gebeurt binnen duidelijke en harde grenzen voor veiligheid, geluid en luchtkwaliteit. Het kabinet heeft de ambities voor Schiphol op middellange en lange termijn beschreven in de Luchtvaartnota. In deze nota staat het netwerk van verbindingen met de belangrijkste steden en gebieden in de wereld centraal en staan duurzaamheid en het behoud van de concurrentiepositie van Schiphol voorop. Ten aanzien van het luchtruim is de rijksoverheid verantwoordelijk voor de regelgeving voor het gebruik van het Nederlandse luchtruim en de indeling ervan. Daarnaast is de rijksoverheid verantwoordelijk voor de beleidsmatige aansturing van de in Nederland werkzame luchtverkeersleidingsorganisaties en behartigt zij de Nederlandse belangen binnen het Europese luchtruim. Zie voor meer informatie over het beleid en de wetgeving voor de luchtvaart de website van de Rijksoverheid (hier vindt u de onderwerpen Luchthavens, Luchtruim en Luchtvaart). Hoe zorgvuldig regels ook zijn vastgelegd, zonder goed toezicht op de naleving zijn deze nutteloos. In de Wet luchtvaart is vastgelegd wie verantwoordelijk is voor dat toezicht en hoe wordt gecontroleerd of de luchtvaartsector –luchthaven, luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleiding – zich aan de regels houdt. De wet stelt dat van elk vliegtuig moet worden geregistreerd waar het vliegt en hoe hoog. De luchtvaartsector is verplicht deze informatie vast te leggen met een geavanceerd radarsysteem en te bepalen wat het effect is van het vliegverkeer op milieu en veiligheid. De sector moet deze gegevens doorgeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De Inspectie controleert of de gegevens op de juiste manier zijn ingewonnen en toetst vervolgens de milieueffecten en risico’s aan de regels. Als een van de regels is overtreden, grijpt de Inspectie in door een boete of een sanctie op te leggen, zoals het sluiten van een bepaalde vliegroute. Twee keer per jaar, vóór het winter- en het zomerseizoen, rapporteert de Inspectie in een Handhavingsrapportage over de naleving van de regels en eventuele boetes en sancties die zij heeft opgelegd. De rapportages zijn voor iedereen toegankelijk. Voor meer informatie over de Inspectie Verkeer en Waterstaat: www.ilent.nl Realiserende dat ik de overlast niet heb kunnen wegnemen, hoop ik u hiermee goed geholpen te hebben. Vriendelijke groet,