Datum en tijdstip start overlast 
maandag 19 september 2022 - 15:45
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2242
Omschrijving melding 
Province Zuid Holland negeert al jaar lang alarmsignalen over destructieve invloed vliegverkeer op zwaar beschermd natuurgebied Wassenaar…. Echter nu kan t niet meer in de feiten heen van illegaal opererend Schiphol dat zonder natuurvergunning deze kwetsbare duinen met honderden vliegtuigen per dag kapot vliegt De natuur in duingebied meijendel en Berkheide in Wassenaar staat wetenschappelijk bewezen op instorten en TOCH blijft Schiphol dit natuurgebied dagelijks volop inzetten als lage start en landingsroute vanaf de Kaagbaan mee vliegtuigen die soms wel op 700 meter hoogte aanvliegen over deze zwaar beschermde natuurgebieden met met uitsterven bedreigde flora en fauna. 02-09-2022 18:37 @NOS @Nu.nl @Trouw @Telegraaf Nu vragen de onderzoekers zich wat….Waar komt toch die extra stikstof en versnelde verslechtering van t duingebied vandaan? De provincie Zuid Holland is hier in september 2021 al van op de hoogte gesteld maar negeer het aandeel van de continue stroom van honderden vliegtuigen per dag laag over de duinen tussen Katwijk en Scheveningen totaal! En dan zijn ze nu verbaasd? En weten ze niet waar de ellende vandaan komt en hoe het op te lossen? Zie hieronder t bewijs: Op 21 september 2021 ontving de provincie Zuid Holland namelijk al een brief van de organisatie Hart voor Meijendel over hun bezwaar tegen de verslechtering van Natura 2000 gebied Meijendel & Berkheide. In mei van 2022 antwoordde de Province Zuid Holland de vragen van L.J.M.W. Neijenhuis (D66), A.H.K. van Viegen (PvdD), R. Klumpes (GL) en A. Kasbergen (GL) naar aanleiding van de brief. Zie hieronder de reactie mbt de vliegtuigoverlast die het gebied ondervindt…. “Naast lokale stikstofbronnen heeft het het gebied daar bovenop ook last van overvliegende vliegtuigen. Is GS op de hoogte van het position paper van de stichting Hart voor Meijendel? Zo ja: Hoe beoordeelt GS het feit dat vliegtuigen van en naar Schiphol steeds vaker en lager over het Natura2000 gebied vliegen, waarbij de stikstofdruk alleen maar groter wordt?” Antwoord “Gedeputeerde Staten is op de hoogte van het position paper van de Stichting Hart van Meijendel en heeft het met interesse gelezen. De LuchtVerkeersleiding Nederland (LVNL) is verantwoordelijk voor het beheer van het burgerluchtruim en alles dat daarbij komt kijken. Zij leggen verantwoording af aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het Rijk is bevoegd gezag voor toetsing van en vergunningverlening aan luchthavens in het kader van de Wet natuurbescherming en is in deze eindverantwoordelijk voor de beoordeling van de effecten van vliegen over een Natura-2000 gebied. Vanuit de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), het samenwerkingsverband van vier provincies en 56 gemeenten in de Schipholregio, is provincie Zuid-Holland via de interbestuurlijke samenwerking betrokken bij de gesprekken met het Rijk. De vliegroutes en de hoogte van vliegen zijn een punt van zorg en worden bij deze overleggen geagendeerd. In het algemeen wordt (op basis van relevante literatuur) als de kritische grens voor het al of niet optreden van verstorende factoren op de fauna (zoals verstoring van broeden) van zwaar vliegverkeer 3280 voet (c.a. 1000 meter) in hoogte aangehouden (zie bijvoorbeeld: Effecten op fauna, in het bijzonder vogels, als gevolg van verstoring door vliegtuigen en helikopters’ (Lensink et al. 2005)). Het lager vliegen dan deze gre ns is boven Natura 2000 gebieden zoals Meijendel & Berkheide en de Nieuwkoopse Plassen ongewenst.” “9. De stikstofdepositie van het luchtverkeer is niet meegenomen in de berekeningen. Stikstofuitstoot van vliegtuigen, zeker op lage hoogte, leidt echter wel tot een verhoging van de stikstokdepositie in Natura 2000 gebieden. In het Natura 2000 gebied Meijendel & Berkheide is een veel te hoge stikstofdepositie, zonder dat het vliegverkeer hierin is meegerekend. Is GS het met ondergetekenden eens, dat de stikstofdepositie uit de luchtvaart wel degelijk moet worden betrokken bij Natura 2000 gebieden van Meijendel? En wellicht ook bij andere gebieden zoals de Nieuwkoopse Plassen? Zo ja: Is GS bereid dit aan te kaarten bij het Rijk?” Antwoord “ Stikstofemissies van luchtverkeer worden in AERIUS meegenomen in de depositieberekeningen. Luchtvaart valt onder de sector 'overig verkeer en vervoer' Specifiek voor Meijendel & Berkheide geldt het volgende: De sector 'overig verkeer en vervoer' veroorzaakt in totaal 2,9% van de depositie op Meijendel & Berkheide. Van deze 2,9% is ongeveer 0,35% afkomstig van luchtvaart (Bron: AERIUS Monitor, versie M21). Gelet op het bovenstaande zien Gedeputeerde Staten op dit moment geen noodzaak om dit aan te kaarten bij het Rijk.” 5/5 “10. Is GS het met ons eens, dat zolang Schiphol niet beschikt over een MER en een passende vergunning Wet Natuurbeheer, er geen vluchten mogen zijn, die over Meijendel vliegen tenzij op grote hoogte en minder vaak? Zo nee: waarom niet? Zo ja: is GS bereid dit ook aan te kaarten bij het Rijk?” Antwoord “Er loopt een aanvraag voor een Natuurvergunning bij het Ministerie. Inmiddels ligt er een ontwerpbesluit. Het is niet aan de provincie om te interveniëren in een lopende vergunningaanvraag. Er gelden geen beperkingen voor de vlieghoogte voor het zware vliegverkeer (IFR-verkeer; Instrument Flight Rules) boven natura 2000-gebieden. Het IFR-verkeer dient zich te houden aan de vastgestelde vertrek- en landingsroutes van de luchthaven van bestemming. Handhaving hiervan wordt door de ILT gedaan. In de gedragscode ‘verantwoord vliegen’ voor de recreatieve luchtvaart gehanteerd voor gemotoriseerd en ongemotoriseerd vliegverkeer van de KNVvL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart) staat opgenomen dat natura 2000-gebieden zoveel als mogelijk vermeden dienen te worden. Als dit onmogelijk is, dan wordt er minimaal op 1000 voet (c.a. 305 meter) gevlogen. Als toch lager gevlogen moet worden dan 1000 voet kan een Wnb-vergunning nodig zijn. Boven de 1000 voet is er op grond van de gedragsregel wel onvermijdelijkheid nodig om over te vliegen.” - “11. Is GS het met ondergetekenden eens, dat ook de geluidsoverlast van laag overvliegende vliegtuigen het natuurgebied verder verzwakt en dan met name in het broedseizoen? Zo nee: waarom niet? Zo ja: op welke wijze kan GS er dan zorg voor dragen dat ook het geluidsniveau als indicator wordt meegenomen?” Antwoord “Gedeputeerde Staten gaan ervan uit dat het beleid met betrekking tot het vliegen boven Natura 2000 gebieden rekening houdt met de belangen van de flora en fauna. Daarom pleiten wij via de minister voor het naleven van de regels. Bij de evaluatie van een Natura 2000 beheerplan wordt standaard aandacht besteed aan verstoring (indien relevant inclusief luchtvaart) en worden zo nodig aanvullende maatregelen geformuleerd.” ECHTER OOK VANDAAG WEER een grote stroom van vliegtuigen boven Natura 2000 gebied. Dit gaat nooit veranderen want niemand neemt verantwoordelijkheid. Dit land is failliet. Internationale beleggers zijn inmiddels ook al al het vertrouwen verloren en bestempelen nederland als banenrepubliek omdat er totaal geen beleid gevoerd wordt. Investeringen in Nederlandse projecten en bedrijven worden terug getrokken en dit is de keiharde realiteit van Nederland onder Rutte…. Maar Schiphol draait lekker door. Alles mag kapot alles moet kapot niemand handhaaft ondanks dat we allemaal weten dat dit Schiphol zonder natuurvergunning het hele duingbebied tussen Katwijk en Schevningen KAPOT vliegt en dat de handhaving nooit maar dan ook nooit handhaaft. Arm nederland…. Mijn hart en vertrouwen ben je kwijt … nu is het zaak om onder het niet aflatend gedreun van vliegtuigen mijn verstand niet te verliezen…. Kwestie van centjes verdienen en wegwezen hier… Adieu