179088

Datum en tijdstip start overlast 
vrijdag 9 september 2022 - 11:26
Oorzaak 
Anders
Postcode 
1244
Omschrijving melding 
Voormalig Shell-topman Dick Benschop is vanaf 2018 topman van Koninklijke Schiphol Groep. In 2022 bleek uit onderzoek van NRC Handelsblad dat Benschop in zijn Shell-tijd achter de schermen een bepalende invloed heeft gehad op het kabinetsbesluit de gaswinning in Groningen in 2013 ongemoeid te laten. Daardoor kon in het jaar na de zwaarste aardbeving in Groningen tot dan toe een recordhoeveelheid Gronings gas worden gewonnen, tot woede van de Tweede Kamer Op 8 september 2022 erkende Benschop in de Parlementaire Enquete over Groningen: "De aanpak had heel anders gemoeten. We hadden de Groningers meer mee moeten laten praten over de gaswinning. Dat we dat niet hebben gedaan, is fout." Daarmee ligt zijn tekst al klaar voor zijn verantwoording over zijn bestuur van Schiphol... Bestuurders zonder integere visie op het algemeen belang en zonder enig moreel besef en verantwoordelijkheidsgevoel voor de maatschappij, zijn totaal ongeschikt om een bedrijf als Shell of Schiphol te besturen. Zo ziet Nederland geen intelligente investeringen in snel, schoon, stil internationaal treinverkeer vanuit Schiphol; maar wel gruwelijk lelijke gebouwen uitgespreid over een enorm groot stuk land in het hart van Nederland; een business model dat is gebaseerd op winst ten koste van burgers: d.w.z. een onaanvaardbaar grote inbreuk maken op het welzijn, veiligheid en de gezondheid van heel veel mensen in Nederland, dat heet uitbuiting; het niet willen inzien dat de vele overstappers en het angstvallig vasthouden aan de vermaledijde HUB functie geen houdbaar businessmodel is; geen oog voor het leed van velen en ze aan hun lot overlaten (zie de schrijnende meldingen); geen oog voor het feit dat grote delen van Nederland, waaronder de hoofdstad Amsterdam, onaantrekkelijk worden voor recreatie, horeca, werk, studie, wonen en leefbaarheid door vliegtuigherrie; ogen sluiten voor de enorme aantasting van het milieu en klimaat en daarmee geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor komende generaties; slecht zorgen voor, en betalen van, eigen personeel; enorme staatsteun aanvragen; etc. etc. Vliegen vanuit Nederland moet gewoon kunnen voor een eerlijke prijs vanuit een fraai, multifunctioneel en comfortabel vliegveld zonder stress en gedrang en met personeel dat gelukkig is en naar behoren wordt betaald. Maximaal 100.000-200.000 vluchten, met oog voor en in overleg met de bevolking en met een voor de toekomst houdbare intelligente visie op vervoer versus leefbaarheid en milieu in het algemeen. Als er in de toekomst een parlementaire enquete over Schiphol komt, valt te verwachten dat de huidige bestuurders van Schiphol zeggen: 'de aanpak had anders gemoeten...' en gaan zij zonder blikken of blozen over tot hun orde van de dag. Dit is zo kwalijk, kwaadaardig en immoreel. Echte goede bestuurders onwaardig. Dat maakt ze totaal ongeschikt voor nu en de toekomst.