142144

Datum en tijdstip start overlast 
maandag 27 juni 2022 - 13:43
Oorzaak 
Anders
Postcode 
1183
Omschrijving melding 
Geachte Herbert Raat Of dit zin heeft weet ik niet, toch blijf ik melden, bij de Bas bij vliegtuigherrie. Nu een schrijven aan u, in de hoop op een wonder. Dat Schiphol stopt met deze waanzinnige overlast, dat er wordt gehandhaafd, iets. Hulp erkenning? Ik heb u eerder geschreven, ik ben (darm)onderzoeker/moleculair bioloog en was toen in de literatuur van ultra-fijnstof gedoken. De huidige uitkomsten van het RIVM waren te verwachten en het is redelijk mild opgeschreven. ‘’Mogelijk verhoogde risico’s voor bewoners en ook wordt verondersteld dat er weinig onderzoek is gedaan naar ultra-fijnstof zelf. Als of dit de eerste studies zijn van de gevaren van ultra-fijnstof? Daar ben ik het niet meer eens. Er zijn tal van onderzoeken in het buitenland waarvan de resultaten waarschuwen voor luchthavens in de bebouwde kom. Er is bijvoorbeeld recent een verhoogde kans vroeggeboortes gevonden nabij een luchthaven in LA. Er zijn 100-den studies over dichtbij bij een snelweg wonen. De blootstelling aan (ultra) fijnstof binnen 400 meter van een snelweg betekent een verhoogde kans op ongeveer alles dat met chronische ziekten te maken heeft. Dementie, ontwikkelingsstoornissen bij kinderen, hart en vaat zieken, ontstekingsziekten aan de darm, MS en ga maar door. Er zijn studies waar ze het fijnstof van vliegtuigen vergelijken met dat van verkeer in cellen (in een reageerbuisje). Beide zijn even schadelijk, wel met subtiele verschillen in hoe er schade aan een cel is. Wat ik merk in de benadering van fijnstof en uitstoot door vliegtuigen is dat dit anders wordt ‘’neergezet’’ door het RIVM dan dat van diesels of auto’s. Ik zie dat verschil niet zo. Fijnstof komt vrij bij verbranding en kan je zien als een zak met knikkers van verschillende grote. Deze kleine deeltjes zijn opgebouwd uit koolstof (roet), metalen, zwaveldioxide, organische componenten en diverse andere voor mens en dier toxische stoffen. Om het makkelijker te maken zijn de deeltjes opgedeeld in grof, fijn en ultrafijn: PM10, 2,5 en PM 0.1 in μM (miljoenste meter). Fijnstof en dan met name de kleinste variant van het fijnstof het ultra-fijnstof, heeft de eigenschap dat het lichaam kan binnen dringen en als moleculair bioloog is het heel logisch dat het daar dan wat doet in de organen. En wat is het geval? Viegtuigen stoten hier dus juist veel van uit en als je binnen een straal van 15 km woont van een luchthaven word je hieraan blootgesteld (feit en onderbouwd in zeker 10 studies). Tegen geluid kun je je beschermen tegen fijnstof niet, maar goed ook al zou de uitstoot helemaal onschadelijk zijn, zoals het fijnstof van de zee (dat is zout, ik hoop het zo want ik woon er al meer dan 40 jaar onder midden in een natuurgebied (de middelpolder). Dan is er nog het geluid, boven mijn hoofd 87 decibel, puls na puls (van geluid is het ook bewezen dat het schadelijk is voor de gezondheid). Ik ben zelf ‘’prikkelgevoelig’’ dus ik kan de herrie niet uitzetten. En mijn taks is bereikt. Ik kan niet meer. Mijn hoofd voelt alsof er een staafmixer met mijn hersens aan de gang is geweest. Concentratie spanne van een erwt, lastig omdat ik thuis werk aan projecten en me moet concentreren. Ik voel me verloren. We zitten nu op de 12 de week van het grote onderhoud aan de Aalsmeerbaan. Er is geen dag rust geweest. Geen dag. Nog tweeweken Buitenveldert overlast te gaan. Een pauze tot het volgend onderhoud. Misschien dat andere mensen dit wel kunnen en optimaal presteren in hun goed geïsoleerde huizen? Ik woon in een droom huisje, met de liefste buren, maar wel met enkelvoudig glas. In de winter heb ik binnen een trui aan en in de zomer het liefste alles open, ik houd van de natuur van de geluiden. We hebben hier zo veel verschillende vogels insecten, bloemen geuren. Die willen we horen en ervaren. Maar ik heb ook meerdere buren die geen hinder ervaren. Ook niet als het hier stinkt naar een partkeergarage en je in de zomer buiten je gesprek elke minuut moet onderbreken. “Het is tijdelijk’’ zeggen ze. Ik denk ook dat het met geld te maken heeft, waarom weet ik niet. Ik denk omdat ze belangen hebben bv als je in vast goed zit, wil je geen overlast van Schiphol ervaren. Misschien kan je het dan uitzetten? Voor mij is 3 a 4 maanden per jaar (er is altijd wel een baan in onderhoud, een rare wind of iets anders) structurele overlast. Corona was, hoe naar ook, een fijne periode omdat er geen geluid van Schiphol kwam en ik veel beter functioneerde. Ben een mens met veerkracht en energie om ertegenaan te gaan. Ik kan ook bijdragen aan welvaart. Nu ben ik terug bij af en werkelijk wanhopig. Ik zit tijdens dit schrijven met gehoorbeschermer op en meditatie muziek. Mijn hart klopt als een gek en ik ben misselijk en gespannen. De zomer is vernacheld. Ik moet hier dus weg. Terwijl ik een geboren en getogen Amstelveense ben. Behalve de vliegtuigen ben ik echt gelukkig hier. Mijn vrienden wonen hier. Ik heb hier mijn wortels. Daarbij hoe moet ik verhuizen? Naar welk huis en waar? (Ik huur en niet in de sociale sector) Hoe moet ik dat financieren? Ik verdien te veel voor sociale huur (en ben ik ingeschreven als woningzoekende in deze regio en dit wil ik eigenlijk niet meer meemaken). Verdien te weinig om in deze schaarste iets te kopen. Daarbij mijn ouders zijn op leeftijd en ik zou graag bij ze in de buurt blijven wonen om ze te ondersteunen en omdat ze lief zijn. Hoe kan dit zo zijn? Dat is mijn vraag? Waarom kan ik hier gewoon blijven wonen in Amstelveen zonder de overlast van Schiphol? Hoe kan dit gebeuren in zon mooi land als Nederland? Met een vriendelijke groet, Ps Ik ben niet de enige die op deze mate hinder ervaart. Zie Vliegherrie.nl. Onder Amstelveen. We zijn geen klagers, we hebben er overlast van het is een inbreuk op onze leefomgeving.