25106

Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 4 september 2021 - 09:00
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2651
Omschrijving melding 
Vanochtend zei iemand uit Maarssen in een melding: "lijkt wel of ik bij schiphol woon". Dat gevoel heb ik ook hier in Berkel en Rodenrijs, ongeveer in het verlengde van de start- en landingsbaan van Rotterdam airport en door de lucht ongeveer 40 kilomter van Schiphol. Het is de waanzin! Het gebeurt in toenemende mate al jaren bij windrichtingen tussen noordoost en noordwest. Vliegtuigen uit alle windstreken sluiten achter elkaar aan op anderhalf tot twee minuten afstand van elkaar in twee gelijktijdige en parallelle luchtfiles of vliegtuigtreintjes om te landen op de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan. Vandaag was het een intensieve overlastaanval ongeveer twee uur achtereen in alle vroegte tussen 7:00 en 9:00 uur, waardoor de zatedagochtendslaap ernstig is verstoord. Er willen zoveel toestellen tegelijk op Schiphol landen dat ze in absurd vreemde bochten moeten omvliegen om aan te sluiten in één van de twee files. Fijne planning?! Door de enorme hoeveelheid gelijktijdig laagvliegende toestellen worden die omvliegbochten zo ruim dat ik hier in Berkel en Rodenrijs denk dat ze op Rotterdam airport willen landen. "Holy ...., ze zitten nog te hoog om op RTHA te landen, als dat maar goed gaat", denk ik dan heel even. Op het hoogtepunt zijn de omvliegbochten zo ruim dat ze over Rotterdam airport komen en soms zelfs ten zuiden ervan, waar ze proberen in de files in te voegen door te ritsen met toestellen die vanuit het zuiden op Schiphol aanvliegen. Op andere momenten heb ik zien gebeuren dat het zo druk was dat de Schipholfiles verzadigd raakten, er kan dan niets meer bij. In dat geval worden toestellen zelfs in de lucht "geparkeerd" en mogen ze een paar minuten rondjes vliegen boven Zeeland of het zuiden van Zuid-Holland totdat er weer een beetje ruimte is om aan te sluiten of in te voegen in de files. Wie de groei van het aantal vluchten nu nog serieus verdedigd, staat helemaal los van de werkelijkheid! Om niet in botsing te komen met de landende toestellen op weg naar Schiphol moeten Transavia-toestellen die van Rotterdam airport vertrekken meteen na de start in een scherpe bocht uitwijken voor deze Schipholfiles. Lekker veilig?! De Rotterdamse woonwijken Hillegersberg en Schiebroek en andere woonwijken in of in de buuurt van Rotterdam worden hierdoor extra belast met de ellende van deze uitwijkende laagvliegers. Maar nee, de Schipholtreintjes zijn niet bezig met een landing op Rotetrdam airport. Ze zijn massaal, laagvliegend, bulderend en vuilspuitend op weg naar Schiphol. Ze komen op 900-1200 meter over Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Rotterdam airport en wijde omgeving om hun ongezonde herrie en vervuiling te dumpen en de omgeving onveilig te maken. Om uiteindelijk te landen op Schiphol, kan je je dat voorstellen? Bekijk het eens met een flighttracker, omgeving Rotterdam airport, 4-9-2021 tussen 7:00 en 9:00 uur. De Schipholtreintjes bulderen hierna door en nemen Alphen aan den Rijn, Boskoop, Gouda, Waddinxveen, Bodegraven en nog zo wat plaatsen op de korrel om uiteindelijk hun ellende in nog schadelijker mate over Aalsmeer en omstreken uit storten, waar ze al meer dan genoeg hebben te verduren van de onaanvaardbare overlast en aanslag op gezondheid, milieu en klimaat. Ik zwijg nu nog over de overvliegers uit België, Frakrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, VS, Azië en andere delen van de wereld die meestal wat hoger overkomen en daardoor iets minder herrie schoppen. Maar ze maken nog steeds herrie en stoten kankerverwekkende en andere ongezonde stoffen over ons uit. Ik zwijg ook nog over de irritante en doelloos rondcirkelende privévliegtuigjes, lesvliegtuigjes en helikopters waarvan tienduizenden dagelijks last hebben voor het plezier van één of twee personen. Ik zwijg over de grote vrachtvliegtuigen (DHL en zo) die vooral midden in de nacht van hot naar her overvliegen om de slaap te verstoren. Ik zwijg over de militaire vluchten met hun indringende gebulder of gebrom. En ik zwijg over de zakenjets en privéjets die zich vaker dan anderen niet aan routes en tijden houden, maar vaak wel de herrie van de vakantiecharters evenaren of een nog irritanter en indringender geluid dan dat produceren. Ik zwijg er nu maar even over, misschien kunnen we ons erop richten als we erin geslaagd zijn de Schopholherrie terug te dringen. Urenlang of soms dagen- of wekenlang vliegtuigtreintjes die Noord- en Zuid-Holland en andere delen van Nederland besmeuren en onveilig maken. Het is maar één van de vele ernstige overlastvoorbeelden. Is het niet ten zuiden van Schiphol, dan is het wel ten noorden, oosten of westen bij andere windrichtingen. Het is de volledig uit de hand gelopen waanzin van vandaag, gisteren en ik vrees ook van morgen. Er is inmiddels bijna niemand meer te vinden die dit nog normaal vindt. Behalve misschien CEO van de Schipholgroep Dick Benschop, CEO van KLM Pieter Elbers, hun huisbankier Wopke Hoekstra (CDA) en ex-minister voor luchtvaartgroei Cora van Nieuwenhuizen (VVD), die inmiddels op de vlucht is geslagen en het zinkende schip op het dieptepunt heeft verlaten om voor de energiebedrijven te gaan Schiphollen. Ik stuur al vele jaren heel veel overlastmeldingen naar BAS Amsterdam en DCMR Rottedam en sinds enkele weken ook regelmatig naar vliegherrie.nl. Maar het is niet vol te houden. Het kost teveel tijd, het wordt een dagtaak en ik wordt er moedeloos van. Omdat vliegherrie.nl een aanvulling is op meldingen bij BAS en DCMR, moeten we de meldingen nu eigenlijk dubbel doen. Dat is helemaal niet meer te doen als je ook nog een leven probeert te hebben! Zo erg is het inmiddels gesteld met de herrie en vervuiling door vliegoverlast. We zijn met enkele duizenden die bij BAS, DCMR en vliegherrie.nl meldingen doen van vliegoverlast. Omdat het teveel wordt, doen we nog niet eens melding van elk overlastincident. Ook zijn er tienduizenden of honderdduidzenden of heel waarschijnlijk miljoenen gehinderden die geen tijd of zin hebben om meldingen te doen. Of ze zijn afgehaakt omdat het te veel moeite is en tot nu toe weinig tot niets oplevert! Wat je hier op vliegherrie.nl leest is dus niet meer dan het heel kleine topje van de overlastijsberg. Kan je nagaan hoeveel ernstiger de overlast werkelijk is! Ik denk dat we in een cruciale fase zijn beland, we zijn nu op het hoogtepunt van het verzet tegen vliegoverlast. Tientallen verenigingen, stichtingen, bewonersgroepen, milieugroepen, politieke partijen, economen, natuurkundigen, juristen, andere specialisten, en hobyisten proberen op allerlei manier verandering te forceren. Dit is het moment om vol te houden en de inspanningen op te voeren. Ik denk, net als anderen hier, dat we de luchtvaart, de overheid en de politiek alleen nog met overlastfeiten, intensieve druk, rechtszaken en het overtuigend bewerken van relevante politici kunnen dwingen om drastisch in te grijpen. Ik steun en sta volledig achter de acties en rechtszaken die al met succes zijn gevoerd, zoals Johan Vollebroek doet en heeft gedaan met zijn Mobilisation for the Environment. Ik steun de rechtszaken die nog op stapel staan, zoals van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder, die afgelopen week is gestart met het sommeren van de minister om nu in te grijpen. Ik roep iedereen op deze en andere rechtszaken tegen vliegoverlast te steunen. Als het kan ook met een donatie zodat er nog meer (rechts)zaken kunnen worden opgetuigd!